Ilmiöitä kokeellisesti ja toiminnallisesti
Luonnontieteellisten ilmiöiden sisälle voi päästä tutkimalla ja kokeilemalla. Siihen löydät täältä sivulta ideoita ja ohjeita eri luokka-asteille. Utele, kysy ja ole luova!
Ihmetellään luonnontieteellisiä ilmiöitä
Ihmettely lähtee liikkeelle havainnoista. Havainto voi liittyä lopulta mihin tahansa ilmiöön, joskus jopa sellaiseen, mitä emme osa nimetä. Opettajan vaativa tehtävä onkin tukea lasten ihmettelyä ja auttaa heitä selvittämään ilmiön taustalla vaikuttavia syitä ja asioita. Toisinaan tarvitaan myös erilaisia aktiviteettejä, joiden avulla ilmiöön kiinnitetään huomiota. Eli luodaan tilanteita tietyn ilmiön puitteissa, jonka aikana voi syntyä aistihavaintoja.
Tutkimukset on koottu teemakokonaisuuksiksi
Ilmiöiden tutkimisen tueksi on Opinkirjossa tuotettu monia teemakokonaisuuksia. Teemakokonaisuudet koostuvat toiminnallisista ja kokeellisista työohjeista. Ohjeet voivat olla oppilastöitä tai demonstraatioita. Työt voivat tuoda esille tietyn ilmiön monipuolisuuden tai mennä syvemmälle ilmiön sisälle. Teemakokonaisuudet ovat luonnontiedepainotteiset.
Teemakokonaisuudet korvaavat aikaisemmin Opinkirjon sivuilla olleet tiedekerhokokonaisuudet. Kaikkia materiaaleja voi edelleen käyttää kerhoissa materiaalina lasten tiedeharrastuksen tukemiseen.
Mikäli tiedekerhotoiminta kiinnostaa laajemminkin, kannattaa tutustua aineistoon Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.
Teemakokonaisuudet:
Kukin linkki vie omalle alasivulle, jossa tarkempi kuvaus kokonaisuudesta ja linkki pdf-materiaaliin.
- Valotyöpaja: Tallennetaan valoa valokuvaamalla:
6 tunnin kokonaisuus; kaikki luokka-asteet; fysiikkaa, kuvataidetta, teknologiaa - Teknologiaa: Ideoita sähköaskarteluun ja rakentamiseen:
6 tunnin kokonaisuus; alakoulu; ympäristötietoa - Sään tutkiminen: Tutkitaan säätä havainnoimalla ja mittaamalla:
6 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, maantiedettä, fysiikkaa, matematiikkaa, teknologiaa - Mikrobiologiaa: Mikrobit ympärillämme ja miten ne vaikuttavat ruokaamme:
5 tunnin kokonaisuus; luokat 7-9, lukio; biologiaa, terveystietoa - Metsä: Tutkitaan metsää, kasveja, kasvun edellytyksiä ja paperia:
10 tunnin kokonaisuus; ala- ja yläkoulu; ympäristötietoa, biologiaa, maantiedettä, kemiaa, teknologiaa - Maantiedettä 2: Tutkitaan maapalloa ja sen sisällä sekä pinnalla olevaa:
6 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, maantiedettä - Kemiaa: Kemiaa keittiössä – tutkimuksia vedellä ja elintarvikkeilla:
12 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, kemiaa - Ihmisen biologiaa: Tutkitaan ihmistä – aisteja ja toimintaa:
5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, biologiaa, teknologiaa - Fysiikkaa: Tutkitaan ilmaa ja lämpöä:
5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, fysiikkaa, teknologiaa - Havaintoja lähiavaruudesta:
7 tunnin kokonaisuus; ala- ja yläkoulu; ympäristötietoa, maantiedettä, fysiikkaa, teknologiaa - Genetiikkaa: Perehdytään genetiikkaan – DNAan ja proteiineihin:
5 tunnin kokonaisuus; luokat 7-9, lukio; biologiaa - Matematiikka 1: Hauskoja matemaattisia askartelu- ja pohdintatehtäviä:
6 tunnin kokonaisuus; alakoulu; matematiikkaa, kuvataidetta, historiaa, yhteiskuntaoppia - Matematiikka 2: Kiehtovaa geometriaa monipuolisten tehtävien avulla:
6 tunnin kokonaisuus; alakoulu; matematiikkaa, kuvataidetta, teknologiaa - Ratkaistaan rikos: Perehdytään luonnontieteellisiin ilmiöihin tapahtuneen rikoksen kontekstissa:
6 tunnin kokonaisuus; yläkoulu ja lukio; biologiaa, kemiaa, fysiikkaa - Toiminnallisia tehtäviä 6-9-vuotiaille: Monipuolisia pieniä toiminnallisia ja tutkimustehtäviä kaikista luonnontieteistä: 23 tehtävää selityksineen; ympäristötietoa
- Fysiikkaa biologian avulla: Toiminnallisia tehtäviä fysiikan ilmiöiden mallintamiseen biologisten kohteiden avulla:
6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu ja lukio; ympäristötietoa, fysiikkaa, biologiaa, matematiikkaa, teknologiaa - Luonnonkoodi: Kokonaisuudessa ratkaistaan luonnon koodia matematiikan avulla:
6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu; ympäristötietoa, matematiikkaa, biologiaa, tilastotiedettä, kuvataidetta - Ohjelmointia Scratchin kanssa: Opas aloittelevalle ohjelmoijalle:
7 tunnin kokonaisuus; alakoulu; ohjelmointia - Tieteilijän työvihko: Yksinkertaisia mikrobiologiaan liittyviä kokeellisia tehtäviä tarinallisessa viitekehyksessä:
4 tunnin kokonaisuus; alakoulu; ympäristötietoa, biologiaa, kemiaa - Maantiedettä 1: Tutustutaan eri paikkoihin ja kulttuureihin sekä karttaan:
4 tunnin kokonaisuus; peruskoulu; maantietoa, yhteiskuntaoppia, ympäristötietoa, liikuntaa - Vuosi luonnossa: Leikillisiä ja toiminnallisia tehtäviä kuhunkin vuodenaikaan sopivalla tavalla:
6 tunnin kokonaisuus; S2, peruskoulu; ympäristötietoa, biologiaa, kemiaa, kuvataidetta, liikuntaa
Muita materiaaleja
Aistien ruokamaailmaan – opas kerhonohjaajalle
Ihmettele ja oivalla! -tehtäviä tiedekerhoille
Jännittävä sähkö ja kipinöivät laitteet
Ideasta ratkaisuun 2 – virikkeitä luovan ongelmanratkaisun opetukseen
Tiede- ja teknologiakasvatus. Laatua asiantuntevasta kerhotoiminnasta.